logo

Releasenotes Versie 2019-3

Releasedatum: 27 mei 2019 - Bekijk andere releasenotes


Voorbereidingen Zorginformatiebouwstenen (ZIB’s)

Voor de communicatie tussen zorgsystemen is er de Medmij standaard geïntroduceerd. Deze standaard biedt standaarddefinities van specifieke berichten voor patiëntgegevens, medicatie en nog veel meer. Zo een standaarddefinitie wordt een Zorginformatiebouwsteen of Zib genoemd. Voor eHealth binnen de revalidatiezorg zijn er helaas nog niet veel Zib’s beschikbaar. Naast patiënt en behandelaar definities is er alleen een Zib voor de registratie van pijn door middel van een VAS score. Ook wordt er gewerkt aan een Zib voor vermoeidheid op basis van de BORG score.


In deze release wordt er zodra een patiënt of een VAS of een BORG score invult automatisch zo een Zib bericht aangemaakt. Deze berichten worden nog niet verzonden naar een Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO). De verwachting is dat later dit jaar dit soort omgevingen aangeboden gaan worden zodat deze berichten ook inzichtelijk worden voor de patient. Ook is er de mogelijkheid om deze berichten te laten exporteren naar het EPD. Echter niet elk EPD kan deze berichten nu inlezen. Deze feature is dus vooral gericht op de toekomst en helaas nog niet volledig inzetbaar.

Automatisch inloggen als behandelaar

Bij veel organisaties is het zo dat als je ‘inlogt op het netwerk’ dat je daarmee ook direct ingelogd bent bij het EPD, een boekhoudpakket of andere software die er gebruikt wordt. Met deze release is het mogelijk om als behandelaar ook automatisch in te loggen in het Telerevalidatie.nl portaal. Als deze koppeling gemaakt is hoeft u alleen op de startpagina te klikken op ‘Log in voor medewerkers’ te klikken en dan gaat de rest vanzelf.



Om deze koppeling te kunnen gebruiken is het van belang dat je organisatie ADFS of Azure AD heeft draaien. Dit is bij nagenoeg elke organisatie het geval. Vervolgens moet de koppeling geconfigureerd worden. Hiervoor moet je eigen ICT organisatie samen met de supportdesk van Telerevalidatie een aantal handelingen doen. In het helpitem ‘ADFS en automatisch’ inloggen staat uitgelegd wat er precies gedaan moet worden.

Favoriete informatie

Als een patiënt een informatie item erg nuttig vindt dan is er nu de mogelijkheid om dit item als favoriet te markeren. In het overzicht krijgt dit item dan een extra icoontje en er is de mogelijkheid om alleen favoriete items te tonen. Het favoriet maken van informatie werkt zowel in het portaal als in de App.



Communicatie over patiënten met support

Met enige regelmaat krijgen we vragen over de werking van het portaal voor een patiënt. In zo een mailtje staat dan vaak de naam en/of het E-mailadres van de patiënt. Met de introductie van de AVG vorig jaar mei is het niet meer toegestaan om via een onbeveiligde E-mailverbinding persoonsgegevens van een patiënt te versturen. We hebben daarom een nieuw helpitem gemaakt over communicatie met support over een specifieke patiënt. Hierin wordt uitgelegd hoe u wel veilig de informatie uit kunt wisselen. U vindt deze informatie via ‘Help’, rechtsboven.

Herhalende vragenlijsten

Het kan zijn dat tijdens de behandeling een patiënt meerdere keren een vragenlijst in moet vullen. Dit kan bijvoorbeeld een vochtbalans vragenlijst zijn die elke keer dat er iets gedronken is of na het wc-bezoek ingevuld wordt.


Voorheen kon alleen een behandelaar een nieuwe vragenlijst klaarzetten maar dat werkt niet in dit voorbeeld. Daarom kan nu bij een vragenlijst aangegeven worden dat de patient zelf een nieuwe vragenlijst toe kan voegen. Nadat de patient de vragenlijst de eerste keer heeft ontvangen kan deze steeds zelf een nieuwe vragenlijst invullen. Alle ingevulde vragenlijsten komen in het overzicht onder elkaar te staan waarbij de nieuwste bovenaan staat.



Kleine verbeteringen

  • Het zoeken van oefeningen bij basisprogramma is verbeterd
  • Een behandelaar kan filmpjes in het Schriftje van een patiënt nu ook downloaden om op te slaan in bijv. het EPD.
  • Het overzicht met informatie items bij een patiënt is nu gegroepeerd per categorie
  • Het overzicht met doelen bij een patiënt is ook gegroepeerd per categorie
  • De doelen bij het activiteitenschema zijn aangepast van slider naar getal. Hierdoor kan een doel nauwkeuriger gesteld worden

Vragen?

Neem contact met ons op via support@telerevalidatie.nl